Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς η Ελλάδα «τρώει» τις επενδύσεις της...

Χρηματοδοτημένες επενδυτικές προτάσεις πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ παραμένουν μετέωρες, άλλοτε εξαιτίας της ελληνικής γραφειοκρατίας, άλλοτε της ευρωπαϊκής, άλλοτε της αργής ταχύτητας με την οποία τελεσιδικούν δικαστικές και διοικητικές προσφυγές και άλλοτε, απλώς... αδικαιολόγητα. Υπάρχουν περιπτώσεις που ο χρόνος που χρειάστηκε για να ....
ολοκληρωθούν οι διαδικασίες υπερέβη τη δεκαετία! Την κατάσταση αυτή γνωρίζουν πολύ καλά όχι μόνον Ελληνες επιχειρηματίες, αλλά και ξένοι, όπως και πρεσβείες ξένων κρατών που έχουν επανειλημμένως κληθεί να υποστηρίξουν επενδύσεις ομίλων από τις χώρες τους στην Ελλάδα. Και όμως, πολλές από τις επενδύσεις αυτές θα μπορούσαν να έχουν προσθέσει ήδη χιλιάδες θέσεις εργασίας, φορολογικά έσοδα στον προϋπολογισμό και έμμεσες αλλά σημαντικές θετικές επιπτώσεις στις τοπικές οικονομίες. Ασφαλώς, κάποιες φορές, οι καθυστερήσεις μπορεί να οφείλονται στους ίδιους τους επενδυτές, όμως με τις ταχύτητες που προχωρούν οι σχετικές αδειοδοτικές διαδικασίες δεν είναι παράξενο που τράπεζες ή ιδιωτικά κεφάλαια κάνουν πίσω τελικά, όταν έπειτα από χρόνια φτάνει η κρίσιμη ώρα. Σύμβουλοι επιχειρήσεων αναφέρουν ως χαρακτηριστικό της κατάστασης που επικρατεί το γεγονός πως επενδύσεις που έχουν ενταχθεί στον νόμο του fast track, ο οποίος προβλέπει αδειοδότηση σε διάστημα μηνών –και σε διαφορετική περίπτωση αυτόματη, αυτοδίκαιη αδειοδότηση– παραμένουν αίολες.
Η κατάσταση, παρά την επιτακτική ανάγκη για επενδύσεις που έχει η οικονομία και παρά τις προσπάθειες του Μεγάρου Μαξίμου προς αυτήν την κατεύθυνση, έχει μεν αλλάξει πολύ από το καλοκαίρι του 2009, αλλά όχι όσο θα έπρεπε. Η παραπάνω ημερομηνία - ορόσημο δεν αναφέρεται τυχαία: ήταν τότε που έγινε γνωστό ότι χρειάστηκαν περισσότερες από 3.000 υπογραφές «αρμοδίων» και μη από το 1997, για να μπορέσει να προχωρήσει η πρώτη φάση της επένδυσης Costa Navarino, την οποία υλοποίησε η ΤΕΜΕS, συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου στη Μεσσηνία. Είναι χαρακτηριστικό πως σύμφωνα με τις τότε αποκαλύψεις, έγιναν πάνω από 60 δίκες σε όλους τους βαθμούς, εκδόθηκαν περισσότερες από 25 αποφάσεις του νομαρχιακού συμβουλίου, πάνω από 40 δημοτικών συμβουλίων, περισσότερες από 20 υπουργικές ή κοινές υπουργικές αποφάσεις και 600 αδειοδοτήσεις και γνωμοδοτήσεις για να προχωρήσει το project. Η 12ετία του Costa Navarino, όμως, δεν είναι το μεγαλύτερο διάστημα.

Περισσότερα από 13 χρόνια χρειάστηκαν για να κάνει το ελληνικό κράτος 17 χιλιόμετρα σιδηροδρομικής γραμμής που ενώνουν το λιμάνι του Πειραιά με το εθνικό δίκτυο στο ύψος του Θριασίου.

Σήμερα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, η Ελλάδα έχει κάνει άλματα όσον αφορά τη διευκόλυνση της ίδρυσης επιχειρήσεων. Συνολικά σε ό,τι αφορά την επιχειρηματικότητα, ανέβηκε στην 72η από την 100ή θέση. Ομως η 72η θέση προφανώς και δεν είναι επαρκής για να προσελκύσει τις επενδύσεις για τις οποίες διψάει η οικονομία.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ
18 χρόνια μετά, το «φιλέτο» παραμένει ακόμα σχέδιο

Δεκαοκτώ χρόνια συμπληρώνονται από το 1995 οπότε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο είχε αναλάβει την εκπόνηση μελέτης για την αξιοποίηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, λόγω της επικείμενης τότε μετεγκατάστασης του αεροδρομίου στα Σπάτα. «Μετράμε» περίπου δύο δεκαετίες, αλλά το «φιλέτο» των νοτίων προαστίων παραμένει αναξιοποίητο. Η ανάπλαση του Ελληνικού εκτιμάται ότι θα αποτελέσει θρυαλλίδα για την ελληνική κτηματαγορά αλλά και για το προφίλ της χώρας εφόσον γίνει με τον ενδεδειγμένο τρόπο. Κι ενώ σήμερα φαίνεται ότι το έργο, εκτιμώμενου προϋπολογισμού, σε βάθος δεκαετίας, της τάξης των 7 δισ. ευρώ, έχει μπει στην τελική ευθεία, η απόφαση κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου –βάσει της οποίας δεν εγκρίνεται η σύμβαση παραχώρησης της έκτασης στη Lamda Development– έρχεται να προσθέσει στη διαδικασία καθυστέρηση αρκετών μηνών. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέθεσε αίτηση αναίρεσης της απόφασης του Ελεγκτικού, η οποία θα εξεταστεί από την επταμελή Ολομέλεια του ανωτάτου δικαστηρίου. Σε κάθε περίπτωση, ο χρόνος περνάει, τη στιγμή που από την ανακήρυξη της Lamda ως προτιμητέου επενδυτή έχουν παρέλθει περίπου έξι μήνες. Ούτως ή άλλως, υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν περίπου δύο χρόνια από τη στιγμή που θα πέσουν οι αρχικές υπογραφές (αμέσως μετά την έγκριση του Ελεγκτικού) μεταξύ Lamda και Δημοσίου για την έναρξη των πρόδρομων κατασκευαστικών εργασιών. Εγκριση από το Ελεγκτικό θα δώσει τη σκυτάλη στη διαδικασία για υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και Lamda και κατόπιν η επένδυση θα περάσει από επεξεργασία και κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή. Επεται η κατάρτιση σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης και η έγκρισή του διά προεδρικού διατάγματος. Στη συνέχεια όμως θα πρέπει να εκδοθούν υπουργικές αποφάσεις και να διενεργηθεί ανεξάρτητος δημόσιος διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο που προβλέπεται από τον διαγωνισμό.
ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗ - ΟΞΥΑ
Τουριστικές επενδύσεις σε στάση ημιαναμονής

Εχει περάσει ένας χρόνος από την ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για τον Αστέρα Βουλιαγμένης και μόλις τώρα αρχίζει να ξεκαθαρίζει το τοπίο για τους αγοραστές: τέλη Οκτωβρίου αναμένεται η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την έγκριση από το Συμβούλιο της Επικρατείας του ειδικού σχεδίου χωρικής ανάπτυξης δημοσίου ακινήτου, με το οποίο η Jermyn Street Real Estate Fund IV LP θα αγοράσει το ακίνητο έναντι 400 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του έτους. Η αναβάθμιση του συγκροτήματος με δύο υπερπολυτελή τουριστικά θέρετρα 7 αστέρων και την ανάπτυξη 13 - 15 πολυτελών κατοικιών είναι μια επένδυση που αναμένεται να φτάσει συνολικά τα 700 εκατ. και να ενισχύσει το προφίλ της Αττικής ως τουριστικού προορισμού για υψηλά εισοδήματα με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την οικονομία. Παρά ταύτα οι αντιδράσεις κατοίκων και συμφερόντων της περιοχής πιθανολογείται ότι θα μεταφραστούν σε προσφυγές και νέες καθυστερήσεις.
Το Κατάρ
Στο δικαστήριο έχει φτάσει και το Κατάρ για υπόθεση που σχετίζεται με την επένδυση που έκανε προ διετίας, όταν αγόρασε το νησί Οξυά στο Ιόνιο, έναντι ποσού της τάξης των 5,6 εκατ. ευρώ, όπως προκύπτει από τον ισολογισμό της PIMARA, συμφερόντων του εμιράτου. Ομως προβλήματα φαίνεται πως ανέκυψαν με τους εν Ελλάδι συνεργάτες του, με αποτέλεσμα να διαρραγούν οι σχέσεις τους, γεγονός το οποίο αναμένεται ότι θα έχει χρονική επίπτωση στην εξέλιξη της επένδυσης.

Η περίπτωση του Κατάρ είναι χαρακτηριστική: Αν και εμφανίζεται πρόθυμο να επενδύσει στη χώρας μας (ενδιαφέρθηκε για την «Ελληνικός Χρυσός», τον Αστακό και το Ελληνικό) εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι –εκτός από την αγορά των νησιών Οξυά, Εχινάδες στο Ιόνιο, τη διαφιλονικούμενη από κάποιους έκταση στη Ζάκυνθο και ένα ξενοδοχείο στην Κέρκυρα– η Ελλάδα δεν μπορεί τελικά να εκμεταλλευθεί αυτές τις προθέσεις του.

ΚΑΒΑΛΑ - ΠΕΙΡΑΙΑΣ
Οι υποδομές δεν ήταν ποτέ το... φόρτε μας

Τρία χρόνια συμπληρώνονται τον Δεκέμβριο από τη στιγμή που υπήχθη στο ΤΑΙΠΕΔ η υπόγεια αποθήκη Φυσικού Αερίου στην Καβάλα. Ωστόσο, η εκτιμώμενου ύψους 350 εκατ. ευρώ επένδυση, που έχει προτείνει πετρελαϊκός όμιλος εκεί, παραμένει ανενεργός. Πρόκειται για ένα project το οποίο έχει ενταχθεί στα ενεργειακά έργα κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI) και την ανάγκη υλοποίησης του οποίου οι Βρυξέλλες επισημαίνουν όλο και πιο συχνά πλέον, με φόντο τη ρωσοουκρανική κρίση και τα πιθανά προβλήματα στην τροφοδοσία της χώρας με φυσικό αέριο. Για το έργο, υπάρχει από τον Ιούλιο του 2011 κατατεθειμένη στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας πρόταση από την Energean Oil & Gas, η οποία εκμεταλλεύεται το σχεδόν εξαντλημένο υπεράκτιο κοίτασμα φυσικού αερίου της Νότιας Καβάλας. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, το ΥΠΕΚΑ παρέτεινε την άδεια εκμετάλλευσης για έναν χρόνο, ώς τον Νοέμβριο του 2015, προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να ετοιμάσει τον σχετικό διαγωνισμό για τη μετατροπή του κοιτάσματος σε υπόγεια αποθήκη.
Από τον Οκτώβριο του 2012 ξεκίνησε η διαπραγμάτευση μεταξύ του ΟΛΠ και της θυγατρικής της Cosco στον Πειραιά που έμελλε να γίνει γνωστή ως φιλικός διακανονισμός. Επειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, κυρίως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η επένδυση των 230 εκατ. ευρώ που συνδέεται με την ανάπτυξη του λιμανιού, μόλις αυτή την εβδομάδα πήρε το «πράσινο» φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Κατ’ ουσίαν η συμφωνία αφορά την κατασκευή του δυτικού τμήματος του προβλήτα ΙΙΙ και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού, δαπάνης 230 εκατ. ευρώ, την οποία θα καλύψει εξ ολοκλήρου η θυγατρική της Cosco, ΣΕΠ. Ο ΟΛΠ, που αμείβεται για την παραχώρηση αυτή με ποσοστό επί των ενοποιημένων οικονομικών στοιχείων της ΣΕΠ Α.Ε. (21,5% σήμερα και 24,5% από το 2017), αναμένεται, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση της εισηγμένης, να διπλασιάσει τα ετήσια έσοδά της, λόγω της αύξησης του όγκου εμπορευματοκιβωτίων από 3,7 εκατ. ΤΕU σε 6,2 εκατ.

ΚΡΗΤΗ - ΕΒΡΟΣ
Η... «Ιθάκη» των αιολικών πάρκων στη Μεγαλόνησο

Χρειάστηκαν 12 χρόνια από την ημέρα που υπεβλήθη η αίτηση, το 2002, μέχρι να εγκριθεί, προ δεκαημέρου, η περιβαλλοντική μελέτη για υβριδικό σταθμό παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε μια επένδυση 450 εκατ. ευρώ της γαλλικής EdF στην Κρήτη. Ομως ακόμα η επένδυση έχει δρόμο... Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η ενέργεια που θα παράγεται αιολικά κατά τις ώρες χαμηλής ζήτησης θα χρησιμοποιείται για τη μεταφορά νερού στον ταμιευτήρα του υδροηλεκτρικού, το οποίο θα παράγει ηλεκτρισμό στις περιόδους που αυξάνονται οι ανάγκες του νησιού. Η επένδυση περιλαμβάνει 4 αιολικά πάρκα και ένα υδροηλεκτρικό, συνολικής ισχύος 190 μεγαβάτ. Τώρα, η εν Ελλάδι θυγατρική της EdF θα υποβάλει αίτηση για ένταξη του έργου στις διαδικασίες του νόμου των στρατηγικών επενδύσεων. Η τελική απόφαση δεν αναμένεται να ληφθεί πριν από τα μέσα του... 2015.
Ο,τι λάμπει...
Το έργο εξόρυξης και κατεργασίας χρυσού, προϋπολογισμού 150 εκατ. ευρώ, στο Πέραμα Εβρου έχει λάβει το σύνολο των εγκρίσεων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το αίτημα του επενδυτή για την υπαγωγή στον Νόμο 3894/10 έχει εγκριθεί και η επένδυση έχει ενταχθεί στη διαδικασία «Fast Track» ήδη εδώ και δύο χρόνια. Εκκρεμούν όμως ακόμα υπογραφές, ενώ οι αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας είναι μεγάλες. Το project υπολογίζεται ότι θα δημιουργήσει άμεσα και έμμεσα οφέλη για την τοπική κοινωνία (26% εταιρική φορολογία και 10% επί των διανεμόμενων κερδών). Σύμφωνα με την εταιρεία Μεταλλεία Θράκης Α.Ε., περίπου το 70% της επένδυσης και το 100% του κόστους λειτουργίας θα παραμείνουν στην τοπική οικονομία, με τη μορφή μισθών, υπηρεσιών, προμηθειών κ.λπ. Ομως καλά ενημερωμένοι κύκλοι αναφέρουν πως «το έργο δεν αναμένεται να προχωρήσει». Αντιμέτωπο με τη γραφειοκρατία είναι και το σχεδιαζόμενο έργο κατεργασίας χρυσού στις Σάπες Ροδόπης, όπου οι επενδυτές δεν έχουν καταφέρει να λάβουν έγκριση ούτε για μικρής κλίμακας γεωτρήσεις.

Πηγή:www.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.